ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شواهد جدید از نقص سخت افزاری کارتهای گرافیک GeForce RTX 3080 انویدیا
احتمالاً می دانید اولین خریداران کارتهای گرافیک پرقدرت GeForce RTX 3080 و RTX 3090 مشکلاتی چون کرش کردن را تجربه میکنند که به نگرانی گسترده علاقهمندان به سری RTX 30 دامن زده است. باما همراه باشید.
تاکنون انویدیا در این باره سکوت کرده است اما دست کم یک سازنده کارت گرافیک وجود نقص سخت افزاری در برخی از کارتهای RTX 3080 و RTX 3090 را تأیید کرده است. حالا هم یک سازنده بی سر و صدا اقدام به اصلاح نقص کارتهای گرافیک خود کرده است.
EVGA اولین و تنها سازنده کارت گرافیک است که به طور رسمی تأیید کرده مشکل کرش کردن کارتهای گرافیک GeForce RTX 3080 و RTX 3090 ناشی از ترکیب و تعداد نامناسب خازنهای بکار رفته در پشت پردازنده گرافیکی است. MSI سازنده دیگری است که با موضعی متفاوت بود گفته بود آنها تصور میکنند این مشکل ناشی از درایور باشد و در آینده رفع شود. عجیب اینکه حالا مشخص شده MSI بی سر و صدا طراحی کارتهای گرافیک خود را اصلاح کرده است که یکبار دیگر وجود مشکل در بخش خازنها را تأیید میکند.
گفته می شود علت مشخص نشدن مشکل کرش کردن کارت های گرافیک GeForce RTX 3080 و RTX 3090 برندهای مختلف در مرحله توسعه و کنترل کیفیت، دسترسی نداشتن به درایور بوده است. ظاهراً انویدیا با هدف جلوگیری از افشای نتایج بنچمارک کارت های GeForce RTX 3080 و RTX 3090 پیش از معرفی و عرضه رسمی، درایور قابل استفاده در اختیار سازندگان نگذاشته است و در عوض یک کیت تست به آنها ارائه شده که تنها از یک تست تشکیل شده بود.
MSI-GeForce-RTX-3080-GAMING-X-TRIO-Change-Cap-850x429.jpg
تصاویر منتشر شده از کارت گرافیک RTX 3080 GAMING X TRIO نشان میدهد MSI کاملاً بی سروصدا اقدام به تغییر ترکیب و تعداد خازنهای پشت پردازنده گرافیکی کرده است. هرچند گزارشهایی هم از کرش کردن کارت گرافیک RTX 3080 GAMING X TRIO منتشر شده بود، اما ترکیب خازنهای آن نسبتاً بهتر از برخی سازندگان دیگر است که تنها از خازنهای POSCAP استفاده کردهاند.
MSI-Gaming-X-TRIO-RTX-3080-pre-change-768x368.jpg
نمونه اصلی
بر اساس تصاویر موجود، MSI در کارت گرافیک RTX 3080 GAMING X TRIO تعداد خازنهای POSCAP را از 5 به 4 عدد کاهش داده و در عین حال تعداد خازنهای MLCC به دو دسته افزایش یافته است. این تغییر تأیید میکند احتمالاً مشکل در بهکارگیری خازنهای POSCAP است که در حذف نویزهای با فرکانس بالا از تغذیه پردازنده گرافیکی عملکرد ضعیفی دارند. می دانیم در برخی از کارتها تنها از خازنهای POSCAP استفاده شده است و در برخی دیگر هم تعداد خازنهای MLCC ناکافی است.
MSI-Gaming-X-TRIO-RTX-3080-post-changejpg-768x368.jpg
نمونه اصلاح شده
به این ترتیب به نظر میرسد مشکل کرش کردن کارتهای گرافیک GeForce RTX 3080 و RTX 3090 انویدیا یا به طور دقیقتر اولین مدلهای کاستوم، با تغییر ترکیب و تعداد خازنهای پشت پردازنده گرافیکی قابل حل باشد.
5545.PNG
تاکنون هیچ سازندهای برای تعویض یا اصلاح کارتهای معیوب فراخوان نداده است.