اگر بانس را خیلی ساده کنیم یعنی کاربر وارد سایت شود و در ادامه کارهای مورد نظر ما را انجام ندهد. در ادامه با ما همراه باشید.
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) یکی از بدترین معیارهایی است که میتواند پیش چشم وبمستران یا مدیران یک کسب و کار قرار بگیرد. قطعا کسی دلش نمیخواهد کاربرانی که وارد سایت میشوند خیلی زود بپرند! خیلیها تصور میکنند افزایش نرخ پرش یا بانس ریت فاجعهای جبرانناپذیر است و مستقیما روی سئو سایت تاثیر منفی دارد. اما آیا واقعا این گونه است؟
نرخ پرش یکی از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) است که برای سئو و محتوای سایت تعریف میشود. طبیعتا براساس آمارهای مختلف بهتر میتوانیم نرخ تبدیل سایت و دیگر KPIهای تعریف شده را بهینهسازی کنیم. حال تصور کنید هر چه تلاش میکنید، نهتنها به نتیجه نمیرسد، بلکه بانس ریت bounce rate شما نیز بالاتر میرود و کاربرانی که وارد سایت میشوند خیلی سریع خارج میشوند. قطعا با بررسی دقیق میتوانید کاری کنید که میزان نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا کند. اما بانس ریت واقعا چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد.
بانس ریت (BOUNCE RATE) یا نرخ پرش سایت چیست؟
فرض کنید تعدادی کاربر از ورودیهای مختلف وارد سایت شما میشوند و برخی از آنها بدون اینکه سایت یا محتوای شما را دوست داشته باشند، سریعا خارج میشوند و به صفحات دیگر سر نمیزنند. این دقیقا همان بانس ریت یا نرخ پرش است. یعنی کاربر بعد از ورود و مشاهده اولین صفحه از سایت شما، برای بازدید صفحات دیگر رغبتی ندارد و سایت را ترک میکند.
به عنوان مثال فرض میکنیم 1000 کاربر وارد سایت شما شدهاند و تنها 300 نفر آنها به صفحات دیگر سر زدهاند، در نتیجه نرخ پرش سایت شما 70 درصد است؛ چراکه 700 نفر بعد از بازدید از صفحه اول سایت را ترک کردهاند.
نکته قابل توجه اینجاست که بانس ریت صرفا به خروج از سایت یا بازدیدنکردن از صفحات دیگر محدود نمیشود. به عنوان مثال اگر کاربر به صفحه قبلی برگردد یا با صفحهای که وارد آن شده تعاملی نداشته باشد و هیچ اقدامی انجام ندهد، باز هم از نظر گوگل نرخ پرش شما بالا میرود.
بانس ریت مناسب چقدر است؟
حال این سوال پیش میآید که بانس ریت مناسب چقدر است؟ یعنی اگر از بین کاربران ورودی به سایت ما چند درصد بعد از مشاهده صفحه اول از سایت خارج شوند خوب است. قطعا مثالی که در قسمت قبل زدیم و گفتیم نرخ پرش سایت 70 درصد محاسبه میشود، این عدد یک عدد اصلا خوب نیست!
قبل از اینکه بگوییم نرخ پرش مناسب چقدر است باید بدانید که بانس ریت به موارد زیادی بستگی دارد؛ چراکه باید شرایطی را فراهم کرده باشید که مخاطب بتواند از یک صفحه به صفحه دیگر برود. اما به طور کلی سایتهای فروشگاهی نسبت به سایتهای محتوامحور، بانس ریت کمتری دارد.
علت این موضوع در این است که وقتی برای خرید محصولی وارد سایت میشوید، احتمال بیشتری وجود دارد که برای بررسی محصولات دیگر نیز به صفحات آنها سر بزنید. اما در سایتهای محتوامحور وقتی مطلب مورد نظر را مطالعه کردید از آن صفحه و بهطور کلی از سایت خارج میشوید، مگر اینکه لینکسازی خیلی خوبی صورت گرفته باشد یا نیاز داشته باشید به صفحات مرتبط نیز سر بزنید.
بنابراین نمیتوان بهطور قطعی در مورد بانس ریت مناسب صحبت کرد، ولی براساس تجربه و بررسیهای انجام شده نرخ پرش 40 تا 50 درصدی میتواند نرمال و قابل قبول باشد. اما هر چه بانس ریت سایت شما کمتر از 40 درصد باشد، نشان میدهد در این بخش موفق بودهاید.
نحوه محاسبه بانس ریت BOUNCE RATE در گوگل آنالیتیکس
اما حالا مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که ببینیم چطور باید بانس ریت را محاسبه کنیم. همانطور که پیشتر اشاره کردیم مهمترین موضوع در محاسبه بانس ریت میزان تعامل کاربر است و به همین دلیل از دید گوگل اگر کاربری که وارد صفحهای از سایت شما شده تعاملی نداشته باشد و اقدامی انجام ندهد، یک واحد به نرخ پرش شما اضافه خواهد شد.
پیش از بررسی نحوه محاسبه بانس ریت bounce rate در گوگل آنالیتیکس باید ببینیم که معنی تعامل چیست. تعامل یا Interaction در واقع به معنای این است که محتوای شما توانسته کاربر را متقاعد کند تا اقدامی را انجام دهد یا خیر. در گوگل آنالیتیکس بهطور کلی سه نوع تعامل داریم که شامل موارد زیر میشود:
بازدید صفحات (Pageviews): بدون شک اگر یک بازدید از صفحات توسط کاربر انجام دهد، یعنی اینکه این کاربر به صفحات دیگر سر نزده و در نتیجه باید جزو بانس ریت قرار گیرد. اما اگر طبق آمار ببینیم که همین کاربر چند Pageviews دارد، متوجه میشویم که در نرخ پرش ما تاثیری نخواهد داشت.
وقایع (Events): رویدادها و وقایع موردنظر در این بخش به معنای اقدامات و رفتارهای ثبت شده کاربر در سایت. بهطور پیشفرض هیچ ایونتی در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) وجود ندارد و باید به کمک گوگل تگ منیجر آنها را ایجاد کنید.
تراکنش (Transaction): تراکنشهای مالی کاربران نیز مانند بازدید از صفحات مختلف میماند؛ چراکه کاربر به سبد خرید رفته و بعد از نهایی کردن سفارش خود وارد صفحه پرداخت میشود. برهمین اساس نرخ پرشی رخ نداده است و این موضوع بانس ریت شما را کاهش میدهد.
حال اگر کاربر هیچکدام از موارد بالا را نداشته باشد، طبیعتا نشان میدهد که از سایت و صفحه موردنظر بدون هرگونه اقدامی خارج شده است و باید بانس ریت آن براساس فرمول زیر محاسبه شود:
(Bounce Rate = Bounces / Total Visitors x100)
این فرمول کاملا ساده است و میبینیم که نرخ پرش از تقسیم تعداد افراد خارج شده از سایت یا کاربرانی که تعاملی نداشتهاند به تعداد کل بازدیدکنندگان به دست میآید.
آیا نرخ پرش بالا همیشه نشانه بدی است؟
در مورد این موضوع نمیتوان با قطعیت نظر داد، همانطور که نمیتوان گفت بانس ریت پایین همیشه خوب است. علت موضوع این است که پیشتر نیز گفتیم بانس ریت به عوامل زیادی بستگی دارد و به عنوان مثال با تعریف Eventها میتوان تا حد زیادی میزان نرخ پرش را کم و زیاد کرد. یا ممکن است کد آنالیتیکس موردنظر دو بار در سایت به کاربرده شده باشد. ضمن اینکه موضوع فعالیت سایت شما در این بخش اهمیت زیادی دارد.
دلایل افزایش BOUNCE RATE چیست؟
حالا زمان آن رسیده که ببینیم عوامل موثر بر افزایش بانس ریت که چندین بار در مطلب به آنها اشاره کردیم، کدام موارد هستند. بیایید یک مسیر یا سفر را برای مخاطبی که وارد سایت ما شده در نظر بگیریم. از ابتدا تا انتها چه مواردی میتواند باعث شود که کاربر موردنظر بدون هیچ اقدامی خیلی زود سایت ما را ترک کند؟
کند بودن سایت
هنگامی که برای دسترسی به یک محتوا یا خرید یک محصول وارد سایتی میشوید، هیچچیز وحشتناکتر و آزاردهندهتر از کندی سایت و بارگذاری لاکپشتی صفحه مورد نظر نیست. بنابراین بهتر است فکری به حال سرعت بارگذاری صفحات سایت کنید و با ترفندهای مختلف این مقدار را به کمترین حالت ممکن برسانید.
محتوای غیرکاربردی و غیرجذاب
حتی اگر سرعت سایت شما عالی باشد ولی مخاطب احساس کند محتوایی که به او ارائه میکنید ارزشی ندارد و برایش جذاب نیست، بلافاصله سایت شما را ترک میکند و به سایت همسایه سر میزند! محتوای صفحه موردنظر نهتنها از نظر غنیبودن اطلاعات و تصاویر باید جذاب و کاربردی باشد، بلکه باید گرهای از مخاطب باز کند.
مشکلات فنی و خطای 404
فرض کنید کاربر مشتاقانه وارد سایت شما شده تا به چیزی که میخواهد برسد، اما مدام با خطای 404 مواجه میشود و نمیتواند صفحه موردنظرش را پیدا کند. از سوی دیگر ممکن است به دلیل مشکلات فنی دیگر، خطاهای دیگری نیز نمایش داده شود که حاصل آن چیزی نیست جز ترک سایت از سوی کاربر.
اشتباه در انتخاب عنوان و توضیحات متا
هیچچیز به اندازه یک عنوان و توضیحات خوب نمیتواند نرخ کلیک لینک موردنظر شما برای رسیدن به صفحات سایت را بالا ببرد. حال تصور کنید عنوان و توضیحات متا که انتخاب کردهاید فقط برای جذب مخاطب بوده و هیچ ارتباطی با محتوای اصلی صفحه نداشته باشد. بدون شک کاربر سرخورده شده و خیلی زود از سایت خارج میشود.
لینک سازی اشتباه و بیش از اندازه
برخی به بهانه بهبود سئو سایت تصور میکنند دائما باید در حال لینک سازی باشند تا مخاطب برای رسیدن به محتوای هدف خود وارد چند صفحه شود. اما این موضوع همیشه درست نیست؛ چراکه در درجه اول باعث گیج شدن مخاطب میشود و کاری میکند با بازدید خود ادامه ندهد و در درجه دوم تعدد این لینکهای خروجی کاری میکند تا کاربران صفحات قبلی را کمکم فراموش کنند.
رابط کاربری (UI) و تجربه کاری (UX) ضعیف
رابط کاربری (UI) یا همان طراحی ظاهری سایت اهمیت بسیاری دارد و هر چه جذابتر باشد، بدونشک کاربران بیشتر تمایل دارند در سایت شما بگردند. اما تصور کنید فونت ناخوانا و نامناسب، المانهای تصویری زشت و استفاده از رنگهای بیربط تا چه اندازه میتواند چشمان مخاطبان را اذیت کند.
ولی بیش از رابط کاربری، این تجربه کاربری است که اهمیت زیادی دارد. هر چقدر هم صفحات سایت شما عالی طراحی شده باشند ولی کاربر نتواند سریع و ساده به چیزی که میخواهد برسد، تجربه بدی برایش رقم میخورد که به ناچار باید سایت شما را ترک کند.
روشهای کاهش بانس ریت یا کاهش نرخ پرش سایت چیست؟
بیتردید اگر بتوانیم همان مواردی که باعث افزایش نرخ پرش سایت میشوند اصلاح کنیم، شاهد کاهش بانس ریت خواهیم بود. اما به طور کلی موارد زیر باعث کاهش بانس ریت یا نرخ پرش سایت میشود: