ایندکس از لحاظ لغوی به معنی فهرست شدن است.برای آن که اهمیت ایندکس شدن صفحات وب سایت در موتورهای جستجو را متوجه شوید، با ما همراه باشید.
در دنیای واقعی از ایندکس گذاری بسیار استفاده میشود امروزه همه کتابهایی که نوشته و چاپ میشوند دارای فهرست مطالب هستند و حتی برخی فهرست اشکال و واژه نامه هم دارند. همچنین اگر شما یک دیکشنری دست بگیرید متوجه میشوید که هر حرف از کدام صحفه شروع شده است. همچنین اگر هنوز هم از دفتر تلفن استفاده میکنید متوجه میشوید که شماره تلفنها به ترتیب الفبا در محل حروف مورد نظر نوشته شده اند. این مثالها همه نوعی ایندکس گذاری هستند.
در کل منظور از ایندکس گذاری این است که شاخصی را مشخص کنیم که به راحتی و با جستجوی کمتر به دادههای مورد نیاز خودمان دسترسی داشته باشیم. حال در دیتابیس هم میتوانیم درداخل جدول بر روی ستونهای پرکاربرد عمل ایندکس گذاری را انجام دهیم تا دسترسی و جستجو بر روی آن ستونها افزایش یابد. ایندکس گذاری در داخل ستونهای جدول سرعت را تا چند برابر افزایش می دهد.
ایندکس گذاری در پایگاه داده به چه شکل انجام می شود؟
پایگاه های دادهای امروزی معمولاً ایندکس ها را به صورت درخت B-tree و یا B-tree+ ذخیره می کنند. که این کار باعث میشود که دسترسی به یک ایندکس خاص به صورت جستجوی دودویی یا (binary search) انجام شود و در سریعترین زمان ایندکس مورد نظر پیدا شود.در دیتابیس هایی مانند sql server عمل ایندکس گذاری به دو روش عمده انجام میشود روش clustered, non-clustered. هرکدام از این روشها را در ادامه توضیح داده ایم.
روش ایندکس گذاری non-clustered
در این روش سیستم مدیریت دیتابیس یا DBMS یک درخت B-Tree از ستون ایندکس شده تشکیل میدهد. دادههای مربوط به جداول در یک فضا به نام heap ذخیره سازی شده اند. حال درخت b-tree مربوط به ایندکس ها به گونهای ساخته شده است که هرکدام از برگها یک اشاره گر به دادههای ایندکس شده در داخل heap دارند. این به این معنی است که در برگها دادههای اصلی ذخیره نشدهاند و فقط یک اشاره گر به داده اصلی ذخیره شده است. اگر بخواهیم یک مثال از این نوع ایندکس بزنیم میتوانیم فهرست مطالب یک کتاب را مثال بزنیم. در فهرست مطالب یک کتاب ایندکس ها فقط حاوی شماره صفحه مطلب مورد نظر هستند. یعنی شماره صفحه یک اشاره گر به اطلاعات اصلی است.
روش ایندکس گذاری clustered
این روش به این صورت است که در درخت B-tree تشکیل شده در قسمت برگهای درخت دادههای مستقیم ایندکس قرار میگیرد و مانند روش قبلی نیست که یک اشاره گر به داده اصلی باشد و خود داده اصلی در آن قرار دارد. مثال دفترچه تلفن در دنیای واقعی میتواند یک نمونه از این ایندکس گذاری باشد که وقتی شما به دنبال شماره یک شخص می گردید و حرف اول نام او را در دفترچه باز میکنید در آن قسمت شماره خود مخاطب ذخیره شده است و نه شماره صفحهای که مخاطب در آن قرار دارد.حال که دو روش عمده ایندکس گذاری را توضیح دادیم در ادامه به مزایا و معایب هرکدام اشاره می کنیم.
مزایای روش clustered
این روش به خاطر اینکه در B-tree ذخیره شده است در جستجو هایی که به صورت بازه ای انجام میشود بسیار مفید است. برای مثال زمانی که شما در کوئری خود از کلمه between برای یک ستون استفاده میکنید و قصد دارید که یک بازه مشخص را جستجو کنید این روش بسیار خوب کار می کند. همچنین در حالتهایی که میخواهیم ستون هایی با مقدار بزرگتر یا کوچکتر از یک مقدار را جستجو کنیم این نوع ایندکس گذاری کاربرد خواهد داشت و از مزایای آن حالتی است که تعداد رکوردهای نتیجه جستجو زیاد است و رکوردها تکراری نیستند(distinct)
معایب روش clustered
از معایبی که این روش دارد میتوان به این نکته اشاره کرد که در یک جدول فقط میتوانیم یک عدد از این نوع ایندکس داشته باشیم. همچنین این نوع ایندکس برای ستون هایی که در معرض تغییر و آپدیت هستند نیز مناسب نیست. علت آن هم این است که در هر بار تغییر مقدار ستون باید درخت دوباره سازی شود.
مزایای روش non clustered
از مزایای این روش این است که میتوان چندین ایندکس non-clustered در یک جدول ساخت و استفاده کرد. همچنین این روش برای جستجو های با نتایج کم بسیار خوب کار میکند و همچنین جستجوهایی که به دنبال مساوی بودن هستند نیز در این روش خوب کار می کند.
ده روش کاربردی برای سریع تر ایندکس کردن صفحات در گوگل
همان طور که پیش تر گفته شد سرعت ایندکس شدن مطالب، یکی از مهم ترین نکات در ایندکس است. راهکارهایی برای افزایش سرعت ایندکس شدن در صفحات گوگل وجود دارد که در این قسمت از مقاله با آن ها اشنا خواهید شد:
ایجاد نقشه سایت
روی سرور وب سایت شما فایلی وجود دارد که تمامی صفحات وب سایت شما را در برخواهد گرفت. این فایل که با فرمت XML در دسترس شما خواهد بود، شامل اطلاعاتی مانند زمان باز شدن صفحه جدید است و تمام تغییرات صفحات نیز در آن ذخیره خواهد شد.
در واقع، این نقشه سایت است که اطلاعات را به موتورهای جست و جو منتقل می کند و اگر مثلا قصد شما این است که صفحه اصلی و سایر صفحات اصلی وب سایت و یا وبلاگ شما هر روز مورد بررسی موتور های جست و جو قرار گیرند، تا در صورت به وجود آمدن تغییر احتمالی آن را اصلاح نمایند باید این تنظیمات را در نقشه سایت تغییر دهید. توجه داشته باشید که این کار باید توسط تیم پشتیبانی سایت انجام شود به دلیل اینکه تا حدودی دانش فنی می خواهد.
معرفی نقشه سایت به ابزار گوگل وب مستر تولز
ابزار گوگل وب مستر در واقع اولین جایی است که باید نقشه وب سایت خود که در پاراگراف قبلی درباره ان توضیح داده شد را در آن معرفی نمایید. ایجاد کردن این ابزار بسیار راحت است.
اول از همه باید یک اکانت گوگل داشته باشید و بعد، در قسمت مربوط به گوگل وب مستر هم ثبت نام کنید. با ثبت نام در این قسمت، لینک وب سایتتان را به آن خواهید افزود. سپس قسمت Optimization و بعد به Sitemap بروید و دراین قسمت لینک نقشه وب سایت را بیفزایید.
پیشنهاد ویژه » شرکت atgo برگزار کننده دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا حرفه ای و بازار کاری، و همچنین برگزار کننده دوره سئو و تولید محتوا تحت نظر اساتید مجرب و کاربلد می باشد.
شما می توانید با فراگیری آموزش سئو تمامی مباحث و الگوریتم های جدید گوگل را یاد بگیرید و خدمات مهم خود را در موتور جستجوی گوگل و شبکه های اجتماعی به کاربران اینترنتی معرفی نمایید.
نصب گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به شما اطلاعات سودمندی درباره فعالیت های مختلف میدهد. به طور مثال، اطلاعاتی مثل تعداد بازدید های وب سایت، نوع کانال های ورودی، میزان ورودی هر یک از کانال های ورودی، زمانی که هر کاربر از وب سایت شما بازدید داشته است و … جزو این اطلاعات هستند. اما دلیل کمک کردن گوگل آنالیتیکس به ایندکس شدن وب سایت شما در صفحات گوگل این است که باعث میشود علت ایندکس نشدن آن را متوجه شوید.
ثبت ادرس سایت در موتور های جست و جو
این روش توسط بسیاری از متخصصان تایید نمیشود و علت آن این است که به نظر آن ها روش های بهتری برای ایندکس صفحات وب سایت در گوگل وجود دارد. گرچه این سخن تا حدودی صحیح است اما به هر حال ایرادی نیز متوجه آن نیست و صرفا تایید نشدن آن به دلیل پایین بودن اولویت آن است. اگر شما به فکر سریعتر ایندکس شدن وب سایتتان در صفحات گوگل هستید بهتر است تمام روش های درست را امتحان کنید. به خصوص که ثبت ادرس در موتورهای جستجو وقت چندانی نیز نمیگیرد.
ایجاد پروفایل شبکه های اجتماعی
یکی از معیارهای سنجش گوگل برای ورودی های وب سایت شما، لینک های ورودی است. اگر ورود به وب سایت شما از طریق لینک های شبکه های اجتماعی باشد اعتبار وب سایت از نظر گوگل بالاتر خواهد رفت. بنابراین بهتر است که پروفایلی مخصوص به کسب و کار خود داشته باشید تا کاربران بتوانند از طریق ان ها به وب سایت شما جذب شوند.
تولید محتوا
در واقع این روش کارامدترین راه حل افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات وب سایت در موتورهای جستجو است. محتوای تولید شده باید کاملا یونیک و بر پایه اصول و قواعد سئو باشد تا هم رتبه وب سایت را بهتر کند و هم مخاطبان بیش تری را به خود جذب نماید. تولید محتوای مناسب به جز بحث جذب مخاطب در وهله اول، باعث وفاداری مخاطبان به وب سایت و در نتیجه بالا رفتن رتبه وب سایت در دراز مدت نیز میگردد.
استفاده از کی ورد یا کلمات کلیدی مناسب در نوشتن متن وب سایت و محتوای تولید شده برای گوگل اهمیت بسیار بالایی دارد و حتما باید به آن ها توجهی ویژه داشته باشید.
بروزرسانی منظم وب سایت
یکی از نکات مهمی که در ایندکس وب سایت وجود دارد این است که وب سایتی که قرار است در صفحات اول گوگل قرار گیرد حتما باید به صورت منظم به روز رسانی شود. البته موقع به روز رسانی کردن وب سایت باید به مطالبی که درباره تولید محتوا گفته شد نیز توجه داشته باشید.
درج لینک وب سایت در سایت های دیگر
در واقع نام دیگر این عبارت تبلیغات است که گرچه معمولا برای شما هزینه خواهد داشت، اما میتواند سودی چند برابری داشته باشد. قرار دادن لینک وب سایت در سایت های پر بیننده و پر بازدید باعث بالا رفتن بازدید وب سایت شما نیز خواهد شد.
تغییر ندادن آدرس
یکی از نکاتی که برای افزایش سرعت ایندکس مهم است ولی بسیاری از افراد آن را ندیده میگیرند همین موضوع است. سعی کنی حتی الامکان از تغییر ادرس صفحات، دامنه و سرور ها خودداری و پرهیز کنید.
معرفی نقشه وب سایت به سرچ کنسول
سرچ کنسول نیز مانند گوگل وب مستر یکی دیگر از ابزراهایی است که میتواند به سریع تر ایندکس شدن وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.