عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir
عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir

انواع داده در جاوا اسکریپت

انواع داده در جاوا اسکریپت

آموزش-کامل-Javascript-و--jQuery2

در برنامه نویسی جاوا اسکریپت با گونه های مختلفی از داده ها سروکار داریم. نام شما، قیمت غذایی که سفارش داده اید، آدرس مطب دکتر، تاریخ تولدتان و … که برای شما مهم است.   در برنامه نویسی تمام تلاش شما تصمیم گیری در مورد چگونگی عمل کردن با این نوع داده هاست. در واقع چیزی که برنامه های کامپیوتری را از هم متمایز می کند داده ها و اطلاعات خروجی آنهاست. در درس قبلی در مورد گرامر در جاوا اسکریپت بحث کردیم. در این درس به انواع داده در جاوا اسکریپت می پردازیم.

ما از این اطلاعات به وفور در برنامه نویسی استفاده می کنیم، برای مثال برای محاسبه جمع سبد خرید یک مشتری برنامه به داده هایی مانند قیمت واحد و تعداد هر جنس در سبد نیاز  دارد یا در یک صفحه وب برای نمایش پیغام خوشامدگویی به کاربر نیاز به داشتن اسم او داریم. به طور معمول زبان های برنامه نویسی داده ها را در انواع داده های مختلف دسته بندی می کنند، و با هر نوع داده به گونه ای متفاوت برخورد می شود. در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با سه نوع داده اصلی عددی(number)، رشته ای(string) و boolean سروکار داریم که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد. 

نوع داده رشته ای یا string 

نوع داده عددی (number) 

از نوع داده number برای شمردن و محاسبه استفاده می کنیم مثلا از داده عددی برای شمردن تعداد کاربران بازدید کننده سایت و یا برای محاسبه مجموع مدت زمان ماندگاری آنها در صفحه استفاده می کنیم. نوع داده عددی در جاوا اسکریپت بسیار مهم و کاربردی است. در javascript برای نمایش نوع داده number از کارکترهای عددی استفاده می کنیم، برای مثال کاراکتر “5” عدد پنج را نمایش می دهد. همچنین می توانید از اعداد اعشاری مانند 5.25 یا 10.3333333 استفاده کنید. و به همان سادگی نیز می توانید از اعداد منفی مانند 30- یا 459.67- استفاده کنید. 

به علت استفاده مکرر برنامه شما از نوع داده عددی و محاسبات آن غالب برنامه های شما شامل عملگر (operator) های محاسباتی نیز می شود که در درس های آینده در مورد آنها بیشتر خواهیم خواند. برای درک بهتر مثال ساده جاوا اسکریپت زیر را در نظر بگیرید، در این مثال قصد داریم مجموع دو عدد 5 و 15 را در صفحه نمایش نشان دهیم، برای این کار کد زیر را امتحان کنید.

document.write(5 + 15); 

این تکه کد کوچک دو عدد را با هم جمع کرده  (20) و آن را در صفحه وب نمایش می دهد.در javascript کارهای زیادی هست که می توان با نوع داده ی عددی انجام داد که به زودی به تفصیل در مورد آنها بحث خواهیم کرد. 

نوع داده رشته ای یا string 

نوع داده رشته ای یا string 

برای نمایش نام، جمله و یا هر مجموعه ای از حروف از نوع داده رشته ای استفاده می کنیم، یک رشته (string) فقط مجموعه ای از کاراکترهاست (شامل حروف و نمادها) که توسط تو کوتیشن محصور شده اند. برای مثال ‘Welcome Mohammad’ و ‘you are hear’ هر دو دو مثال برای string هستند. ما درس های قبلی از نوع داده رشته ای در تابع alert (‘Hello World!’)  استفاده کردیم. 

علامت کوتیشن باز به مفسر javascript می گوید که آنچه به دنبال کوتیشن قرار دارد صرفا رشته ای از نمادها و حروف است ومفسر با انها مانند حرف ونماد عادی برخورد می کند و در آنها به دنبال یافتن دستورات و گرامر جاوا اسکریپت نیست. و هنگامی که مفسر به کوتیشن آخر یا همان کوتیشن بسته می رسد، متوجه می شود که به انتهای رشته رسیده و دستورات عادی برنامه از سرگرفته می شوند. 

کوتیشن و دابل کوتیشن 

علاوه بر کوتیشن (‘hello world’) می توانید از علامت دابل کوتیشن (“hello world”)  هم برای معرفی نوع داده رشته ای استفاده کنید، تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که باید در ابتدا و انتهای رشته از یک کدام از آنها استفاده کنید. برای مثال عبارت “this is not right’ بخاطر استفاده از هر دو علامت اشتباه است. بنابراین برای نمایش یک پیغام حاوی متن هشدار، هم می توانید از alert(‘Warning’); و هم از alert(“Warning”); استفاده کنید. در برنامه نویسی به کرات از نوع داده string استفاده می کنیم مثلا وقتی که می خواهید یک پیغام را به کاربر نمایش دهید و یا وقتی که کاربر فرمی را پر می کند و … در ادامه دروس با نوع داده رشته ای بیشتر آشنا خواهیم شد 

سوالات متداول : قرار دادن خود کاراکتر کوتیشن در رشته ها 

چگونه در رشته ها از خود کوتیشن استفاده کنیم ؟

در جاوا اسکریپت هرکجا از علامت کوتیشن استفاده کنید مفسر آن را به عنوان ابتدای رشته در نظر خواهد گرفت حتی اگر شما چنین قصدی نداشته باشید، برای مثال رشته “He said “Hello”” را در نظر بگیرید این رشته حاوه جمله He said “Hello” است یعنی جمله خود شامل کوتیشن است در این حالت مفسر با رسیدن به اولین کوتیشن شروع جمله را تعیین و با رسید به کوتیشن داخل پایان جمله را مشخص می کند و چون بعد از آن دستورات صحیح جاوا وجود ندارد برنامه با خطا مواجه می شود. 

برای حل این مشکل چندین روش وجود دارد، یکی از ساده ترین روش ها استفاده از تک کوتیشن برای مشخص کردن string  و استفاده از دابل کوتیشن برای داخل رشته به صورت , ‘He said, “Hello.”‘ است. در این حالت کوتیشن نمایانگر رشته و دابل کوتیشن جزئی از رشته است. به همین منوال می توانید بر عکس این عمل را نیز با قرار دادن دابل کوتیشن برای مشخص کردن رشته و کوتیشن برای عبارت متنی به صورت “This isn’t fair” انجام دهید 

روش دیگری که برای اینکار وجود دارد استفاده از escape character یا کاراکتر گریز است، اگر شما قبل از علامت کوتیشن یک بک اسلاش (\) مانند عبارت “He said, \”Hello.\”” قرار دهید مفسر به صورت خودکار کوتیکشن هایی را که بعد از بک اسلاش آمده است به صورت رشته در نظر خواهد گرفت. 

نوع داده بولی Boolean 

نوع داده بولی Boolean 

انواع داده ی رشته ای و عددی می تواند تقریبا هر داده ای را برای ما ذخیره کند اما بعضی وقتها ما داده هایی داریم که فقط دو حالت دارند مانند درست و غلت، خاموش و روش و یا قفل بودن و باز بودن. نوع دادی بولی راه حلی برای این گونه داده هاست.  

Booblean یکی از دو حالت true  یا false را به عنوان داده می پذیرد، ما از داده بولی در برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده زیادی می کنیم. برای مثال در یک صفحه وب برای اطمینان از اینکه کاربر ادرس ایمیل را وارد کرده است باید کنترل کنیم که آیا کاربر ایمیل صحیح وارد کرده است؟ پاسخ این سوال دو حالت دارد بله یا خیر و بر اساس پاسخ واکنش مناسبی نشان می دهیم 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد