عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir
عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir

راهنمای جامع پاک کردن ویروس هاو بد افزارها

پاکسازی ویروس و بدافزار در گوشی و کامپیوتر-راهنمای جامع

این روزها ویروس‌ها و بدافزارها را می‌توان در هرجایی پیدا کرد، توسعه شبکه‌های رایانه‌ای به‌ویژه اینترنت و عدم توجه کافی کاربران به امنیت خود 

  و داده‌هایشان در این شبکه‌ها و همچنین رشد روزافزون بدافزارها (Malware) و ویروس‌ها (Virus) امکان آلوده شدن سیستم شما به یکی از هزاران بدافزار موجود بسیار بالابرده است.

با استفاده از این راهنمای جامع به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و اصولی می‌توانید حجم زیادی از این Malware ها را از بین ببرید و اینکه تأثیر گذاری آنها را بر روی سیستم خود متوقف کنید هرچند که پاک‌سازی بد افزارها از روی کامپیوتر می‌تواند فرایندی طولانی و زمانبر باشد، در هر صورت اگر فکر می‌کنید که رایانه و یا گوشی شما توسط بدافزارها موردحمله قرارگرفته است بهتر است این راهنما را مطالعه نمایید.

این مقاله در کل برای سیستم‌های کامپیوتری تهیه شده اما نکات بسیاری را شامل می‌شود که برای گوشی‌ها، تبلت‌ها و هر وسیله دیگری نیز می‌تواند کاربردی باشد

۱-چگونه بفهمم که رایانه یا گوشی من مورد حمله Malware ها قرار گرفته است

به علت وجود فراوانی انواع بدافزارها و ویروسها و شیوه های مختلف خرابکاری و سرقت، نشانه های زیادی نیز وجود دارد که می تواند وجود آنها را در کامپیوتر و یا گوشی شما نمایان کند. این نشانه ها می تواند بسیار واضح یا خیلی نا محسوس باشد. در ادامه لیستی از معمول ترین علامت هایی که بدافزارها از خود نشان می‌دهند آورده شده است.

  • سیستم شما یک خطا یا پیغام خطرناک نشان می‌دهد
  • روشن شدن سیستم و اجرا شدن سیستم عامل از حالت معمولی بسیار کندتر است
  • خرابی‌های مختلف و بی دلیلی در سیستم اتفاق می‌افتد
  • صفحه اصلی مرورگر شما تغییر کرده است
  • ظاهر شدن یک نوار ابزار جدید و نا آشنا در نوار مرورگر
  • نتایج جستجو شما در مرورگر گوشی و یا سیستم به صورت هدفمند تغییر می کند
  • در حین مرور اینترنت به وب‌سایت‌هایی هدایت می‌شوید که قصد بازدید از آنها را نداشته اید
  • به وب‌سایت هایی که خدمات امنیتی ارائه می‌کنند دسترسی ندارید
  • آیکن ها و برنامه های جدید بر روی گوشی و سیستم شما وجود دارند که شما آنها را نصب نکرده اید
  • زمینه گوشی و یا کامپیوتر شما بدون اطلاع شما تغییر می کند
  • بعضی از برنامه ها اجرا نمی شوند
  • برنامه ها امنیتی و ویروس کش بدون هیچ دلیلی غیر فعال می‌شوند
  • قدرت برقراری ارتباط با اینترنت را ندارید یا سرعت آن بسیار کم می‌شود
  • به صورت ناگهانی برنامه ها و یا فایل های موجود گم می‌شوند
  • کامپیوتر و یا گوشی به صورت خودکار اعمالی را انجام می‌دهند که قبلا خودکار نبوده اند
  • بعضی یا همه فایل هایتان قفل شده و باز نمی‌شوند

اگر کامپیوتر و یا گوشی شما تعدادی از این نشانه ها را دارد ممکن است به ویروس یا بدافزار آلوده شده باشد.

۲-آماده کردن رایانه برای مقابله با بدافزار

اولین قدم برای مقابله با بدافزارها و ویروس ها قبل از ابزارهای حذف آنها (Malware Removal) پشتیبان گیری از فایل ها و برنامه ها در یک مکان امن و آفلاین مانند یک هارد دیسک external است. ممکن است فرایند حذف به فایل ها و اطلاعات شما صدمات جبران ناپذیری بزند حتی بعضی از بدافزارها به محض اطلاع از شروع فرآیند حذف بسیار خطرناک می‌شوند هر کاری که توانایی آن را داشته باشند انجام خواهند داد.

برای گرفتن پشتیبان می‌توانید از هر روشی  استفاده کنید فقط توصیه می‌شود بجای استفاده از فضای ابری برای ذخیره فایل پشتیبان از یک هارد یا فلاش دیسک استفاده کنید. و بعد از اینکه بدافزار و اثرات آن را از بین بردید بهترین کار این است که فایل های پشتیبان گرفته شده را اسکن کنید تا Malware مجددا به سیستم راه نیابد.

۲-۱چگونه اطلاعات پشتیبان گرفته شده را برای بدافزار اسکن کنیم.

برای جلوگیری از به هدر رفتن تلاش‌تان اسکن یا پایش کردن پشتیبان های گرفته شده در درایوها و فلاش های قابل حمل ما برای این کار به شما دو روش را پیشنهاد می کنیم.

USB Disk Security

USB Disk Security یک ابزار ساده و رایگان است که می‌تواند سطح بالایی از امنیت را در استفاده از درایوهای قابل حمل برای شما به ارمغان بیاورد. برنامه را نصب کرده و بر روی تب USB Scan بر روی دکمه USB Vaccine کلیک کنید با این کار هر بار که دستگاه قابل حمل USB را به سیستم متصل کنید قبل از هر کاری به صورت خودکار درایو را برای هر نوع بدافزاری اسکن می کند .

Ninja Pendisk

این برنامه نیز یک ابزار رایگان دیگر برای اسکن و پایش سریع درایوهای متصل شده از طریق USB  و پاک کردن آنها از هرگونه بدافزار و اثرات مخرب آنهاست. این ابزار با ساخت یک فایل autorun.inf ویژه و دادن دسترسی های محدود شده به آن مانع از اجرای خودکار هر نوع بدافزاری از طریق فلاش می شود.

حال وقت آن رسیده که فرایند پاکسازی بدافزار را شروع کنیم که می تواند کمی وقت گیر و خسته کننده باشد البته این امکان نیز وجود دارد که در اولین اقدامات موفق شده و بدافزار یا ویروس را پاک کنید در کل مدت زمان لازم برای پاک سازی آنها میزان نفوذ و اثراتی است که بر سیستم شما گذاشته اند.

غالب بد افزارها بر روی اتصال شما با اینترنت تاثیراتی به نفع خود می‌گذارند مثلا بعضی از آنها تلاش می کنند که اطلاعات شما را از طریق یک سرور واسط انتقال می‌دهد و بعضی نیز connection شما را پنهان می‌کنند و تعدادی نیز از دسترسی شما به سایت های خاصی جلوگیری و یا شما را به آدرس های مشخصی هدایت می‌کنند بخاطر همه اینها ما سیستم را در حالت امن یا همان Safe Mode بالا می آوریم تا جلوی این فرآیند ها را بگیریم برای روشن کردن ویندوز در حالت Safe Mode از منوی بوت پیشرفته در حین روشن شدن سیستم گزینه Safe mode را انتخاب کنید

حین روشن شدن کامپیوتر با زدن مکرر روی دکمه F2 کیبورد (یا F8 و یا هر کلید دیگری که برای Advance Boot Menu تعبیه شده) منوی بوت پیشرفته ظاهر می شود.

۳-۱ بازگرداندن سیستم یا System Restore

System Restore امکانی در سیستم عامل است که به شما اجازه می‌دهد به یک دوره خاص از طول حیات سیستم عامل که یک نقطه بازگشت درست کرده اید برگردید در واقع نقاط بازگشت یک پک آپ از تنظیمات و ویژگیهای سیستم عامل است. با بازگرداندن سیستم به یکی از این نقاط ممکن است بسیاری از تاثیرات مخرب بدافزارها را از بین ببرید.

برای انجام فرآیند بازیابی سیستم در منوی استارت عبارتRestore را جست‌جو کنید و بر روی گزینه Create Restore Point کلیک کنید و در صفحه باز شده نقطه بازگشت مورد نظر خود را انتخاب کنید(البته اگر قبلا و به ویژه قبل از حمله ویروس یک نقطه بازگشت تهیه کرده باشید) و بر روی next کلیک کنید.

۳-۲ حذف برنامه‌های ناشناخته از طریق Programs and Features

از طریق کنترل پانل گزینه Programs را انتخاب کنید و پنجره Programs and Features را بازکنید در این پنجره لیست کلیه برنامه های نصب شده بر روی ویندوز را مشاهده می کنید همه نرم افزار های لیست را کنترل کنید و هر نرم افزار ناشناسی که شما نصب نکرده اید را حذف کنید.

۴- حذف بدافزار ها و ویروس ها

برنامه ها و ابزارهای زیادی برای پاک سازی ویروس ها و بدافزارها وجود دارند و هرکدام ویژگی ها و نقاط ضعفی دارند در این راهنما سعی کرده ایم بهترین های این نرم افزار ها را به شما معرفی کنیم

  • Rkill
  • Kaspersky TDSSKiller
  • Malwarebytes Anti-Rootkit BETA
  • Malwarebytes نسخه premium
  •  Malwarebytes ADWCleaner

۴-۱ نرم افزار Rkill

برای شروع بهتر است از نرم افزار Rkill برای حذف پردازه ها(process) مخرب بدافزارها و ویروس ها استفاده کنید، البته اجرای سیستم در حالت Safe-mode به صورت خودکار از اجرای آنها جلوگیری می کند اما گاهی اوقات آنها خود را به برنامه های ضروری ویندوز الحاق کرده و اجرا می‌شوند. نرم افزار سبک و سریع Rkill برنامه های مخربی که مانع کار ابزارهای حذف می‌شوند را از بین می‌برند.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع

نرم افزار Rkill  را دانلود کرده و اجازه دهید کار خودش را انجام دهد به همین راحتی

۴-۲ Kaspersky TDSSKiller

این برنامه یک ابزار سریع و قابل اعتماد از شرکت کاسپرسکی است که وظیفه آن شناسایی و حذف بدافزارهای خانواده Rootkit.Win32.TDSS است.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع The Complete Malware Removal Guide malware removal kaspersky tdsskiller

نرم افزار TDSSKiller را دانلود کرده و اجرا کنید و اجازه دهید سیستمتان را به صورت کامل اسکن کند تا همه تاثیرات مخرب این سری بدافزار را شناسایی و پاک کند.

۴-۳ نرم افزار Malwarebytes Anti-Rootkit BETA

این نرم افزار که به صورت اختصار (MBAR) نامیده می‌شود دومین ابزار برای حذف ویروس‎ها و بدافزار های خانواده rootkit می‌باشد برنامه Malwarebytes Anti-Rootkit BETA (MBAR) را دانلود کرده و اجرا کنید، نسخه بتای آن برای یک سال رایگان است می توانید قبل از هر بار استفاده بانک اطلاعاتی آن را آپدیت کنید.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع

بعد از کامل شدن اسکن تمامی فایل‌های مشخص شده در لیست را حذف کنید و سیستم را ری استارت کنید.

۴-۴ نرم افزار Malwarebytes

Malwarebytes نرم افزار پایه حذف بدافزار ها است. Malwarebytes بدافزار ها را اسکن و شناسایی کرده و آنها را قرنطینه می‌کند، علاوه بر آن می‌توانید کل سیستم را به وسیله آن اسکن کنید، برای کارایی بهتر باید بانک اطلاعاتی آن را به روز نگه دارید.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع

نرم افزار Malwarebytes را دانلود کنید و بعد از اجرا بر روی دکمه شروع کلیک کنید. بعد از اتمام اسکن ایتم‌های اسکن شده را کنترل کنید و آنهایی را که در نام آنها عبارت malware درج شده است را انتخاب کنید و آنها را قرنطینه کنید.

۴-۵ Malwarebytes AdwCleaner

نرم افزار Malwarebytes AdwCleaner نرم افزار بعدی لیست ابزارهای حذف بدافزار هاست. این برنامه برای حذف بدافزار های تبلیغاتی مزاحم و hijackers (تسخیر کننده) مرورگر استفاده می‌شود اگر مرورگرتان به صورت ناخودآگاه تبلیغات مزاحمی باز می‌کند می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع The Complete Malware Removal Guide malware removal malwarebytes adwcleaner

استفاده از آنتی ویروس

در این مرحله سیستم خود را به وسیله آنتی ویروس اسکن کنید. اگر هنوز آنتی ویروسی نصب نکرده اید بهتر است از همان Windows Defender ویندوز استفاده کنید.Windows Defender هرچند بهترین گزینه برای این کار نمی باشد ویروس کش چندان ضعیفی هم نیست و اگر آپدیت باشد می تواند خوب عمل کند.

سیستم را به صورت کامل با آنتی ویروس اسکن کنید اگر مشکلی نبود به مرحله بعد بروید اگر نه این مرحله را مجددا انجام دهید .

۵- بعد از حذف بدافزار چه کنیم

بعد از اینکه بدافزار های شناسایی شده در سیستم خود را به وسیله ابزارهای معرفی شده حذف کردید چند کار کوچک دیگر برای پاکسازی کامل سیستم باقی می‌ماند که باید آنها را نیز انجام دهید. این مراحل وقت زیادی از شما نمی‌گیرند پس مراحل زیر را به ترتیب بر روی سیستم خود اجرا کنید.

۵-۱ بازیابی سیستم با System Restore

اگر قبلا از سیستم خود Restore Point تهیه کرده اید پیشنهاد میکنیم که سیستم خود را به آن بازیابی کنید البته اگر نقطه بازگشت بعد از تاثیر بدافزار بر روی سیستم ایجاد شده است آن را حذف کرده و بازیابی صرف نظر کنید به سادگی می‌توانید از Disk Cleanup برای پاک کردن همه Restore Point ها استفاده کنید

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع

برای اجرای نرم افزار عبارت Disk Cleanup را در منوی استارت ویندوز جستجو کنید و بر روی آن کلیک کنید در پنجره باز شده درایو C را انتخاب کنید و دکمه Clean up system files را بزنید تا همه نقاط بازگشت به سادگی پاک شوند.

۵-۲ حذف فایلهای موقت (temporary files)

مرحله بعد حذف فایلهای موقت ذخیره شده در سیستم است. برای این کار ما پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار رایگان CCleaner استفاده کنید.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع The Complete Malware Removal Guide malware removal ccleaner analysis scan

این نرم افزار علاوه بر فایل های موقت امکان حذف پلاگین های مرورگرها، فایل های زائد و … را دارد که می تواند بسیار کاربردی باشد.

۵-۳ پسوردهایتان را عوض کنید

بعضی از بد افزارها می‌توانند اطلاعات حساس و مهم شما مانند پسوردها،اطلاعات بانکی،ایمیل‌ها و … به سرقت ببرند. ما شدیدا توصیه می کنیم که همه پسوردهای خود را بدون معطلی تغییر دهید تا از خطرات احتمالی که در آینده شما به وسیله لو رفتن پسوردهایتان با آنها روبه‌رو خواهید شد در امان باشید.

عادت کنید هر از چند گاهی همه پسوردهای حساس خود را تغییر دهید با این روش همیشه در مقابل سرقت اطلاعات تا حد زیادی خود را واکسینه می‌کنید.

استفاده از یک نرم افزار مدیریت پسورد (password manager) می‌تواند روش مناسبی برای مدیریت پسوردها و مراقبت از آنها باشد به خصوص اینکه شما بجای پسورد های مختلف یک پسورد مادر دارید و در صورت لو رفتن آن لازم به تغییر همه پسورد‌ها نیست و شما فقط پسورد مادر را عوض می کنید.

۵-۴ ریست کردن تنظیمات مرورگرها برای مقابله با بد افزارها

بعضی بدافزار ها تنظیمات مرورگرهای شما را برای خرابکاری و مقاصد خاص تغییر می‌دهند شما با ریست کردن این تنظیمات کلیه این تغییرات را پاک می کنید و تاثیرات مخرب ویروس‌ها و بدافزار ها را از بین می‌برید. برای هر مرورگر در مسیر های مشخص شده تنظیمات را به حالت اولیه آن برگردانید.

  • مرور گر کروم (Chrome):  Settings > Show advanced settings > Reset settings.
  • مرورگر فایرفاکس (Firefox) : به قسمت تنظیمات بروید و بر روی علامت سوال آبی رنگ (Help) کلیک کنید به قسمت Troubleshooting  Information بروید و  Reset Firefox را انتخاب کنید
  • مرورگر سافاری (safari) : Settings > Reset Safari > Reset.
  • مرورگر Edge : کلید Win + I را فشار دهید و در قسمت APP نرم‌افزار Microsoft Edge را پیدا کرده و در قسمت Advanced  گزینه Reset را انتخاب کنید

۵-۵ ریست کردن برنامه های پیش فرض برای فایل‌ها

بعضی از بدافزار ها خود را جای برنامه پیش‌فرض برای اجرای برخی فایل‌های پر استفاده قرار می‌دهند تا هر بار یکی از این فایل‌ها را اجرا می کنید بدافزار را نیز اجرا کنید بعد از پاک سازی بدافزار ها گاها مشاهده می‌شود که برخی از انواع فایل‌ها باز نشده و پیغام خطا نمایش می‌دهد، این خطا غالبا مربوط به برنامه های پیش فرض تعیین شده برای انواع فایل‌هاست.

اگر بخواهید به صورت دستی برای همه انواع فایل‌ها برنامه پیش‌فرض تعیین کنید ممکن است روزها وقتتان را صرف کنید برای اجتناب از این موضوع ما یک برنامه کوچک را به شما پیشنهاد می کنیم

دانلود برنامه exeHelper

ابزار را دانلود کرده و اجرا کنید تا بصورت خودکار همه فایل‌ها با برنامه پیش‌فرض خود باز‌شوند.

۵-۶ فایل‌های میزبان سرور را کنترل کنید

هر سیستم عاملی فایل های میزبانی دارد این فایل‌ها مشخص می‌کنند که هر نام دامنه ای به کدام وب‌سایت متصل است، در واقع این فایل‌ها تنظیمات DNS برای سیستم شماست. شما می‌توانید مشخص کنید که فایل هاست به هرجایی اشاره کند یعنی با وارد کردن یک آدرس بخصوص به لینک مشخصی بروید، این ویژگی باعث می‌شود بستر مناسبی برای بدافزار ها فراهم آید تا شما را به IP دلخواه خود ارجاع دهند. شما میتوانید فایل‌های میزبان خود را در مسیر C:\Windows\system32\drivers\etc\hosts پیدا کنید.

برای تغییر این فایل‌ها شما به دسترسی administrative نیاز دارید و همچنین باید آنها را توسط ویرایشگر متن ویرایش کنید.

پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع The Complete Malware Removal Guide malware removal hosts file windows

به دنبال هر چیز غیرعادی بگردید،تمام ip باید ۱۲۷٫۰٫۰٫۱ باشد سایر ip ها را به صورت آن لاین تست کنید و در صورت مشاهده مورد مشکوک آن را حذف کنید و بعد اتمام  کار فایل را ذخیره کرده و ببندید.

۵-۷ فایل ها را از حالت مخفی و غیر فعال خارج کنید

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که یک ویروس همه فایل‌های شما را مخفی کند طوری که قابل به مشاهده آنها نباشید، به خصوص فایل‌های موجود در فلش و حافظه های قابل حمل و یا اینکه برنامه های ضروری ویندوز را غیر فعال کنند برنامه های مانند Control Panel، Taks Manager و سایر برنامه های ضروری. در این قسمت دو برنامه کوچک برای فعال کردن برنامه هاو  خارج کردن فایل‌ها از حالت مخفی به شما معرفی میکنیم امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد.

اگر مایل به استفاده از برنامه های پیش گفته نیستید می‌توانید با یک دستور ساده command promptهمه فایل های مخفی و سیستمی شده یک مسیر خاص را به حالت عادی برگردانید برای اینکار در run عبارت زیر را تایپ کنید و دکمه اجرا را فشار دهید ، دقت کنید بجای عبارت path مسیر مورد نظر را وارد کنید.

attrib -a -s -h -r path \*.* /s /d

attrib -a -s -h -r d:\films\*.* /s /d

۶- باج افزار ها

امروزه باج افزارها برای کاربران اینترنت در سراسر دنیا به معظل بزرگی تبدیل شده است، باج افزارها نیز مانند بدافزارها گونه های متفاوتی با تاثیرات متفات تر دارند که هرکدام ویژگیهای خرابکارانه مختص خود را دارد. سه ویژگی اصلی که باج افزارها را از بدافزارها متمایز می‌کند به شرح زیر هستند.

  • باج افزارها غالبا به صورت مخفیانه عمل کرده و اطلاعات شخصی و محرمانه شما را به صورت کد شده(encrypted) در می‌آورند.
  • آنها غالبا سیستم شما را قفل کرده و شما را مجبور به پرداخت باج برای بازگشت اطلاعات می‌کنند.
  • اگر شما باج افزار را حذف کنید فایل‌های شما به حالت اولیه خود برنخواهند گشت.

باج افزار گونه ای از بدافزار هاست که دسترسی کاربران به سیستم‌هایشان را محدود و یا به طورکلی غیر ممکن می‌کند، آنها این کار را با قفل کردن صفحه یا فایل‌های کاربران برای اخاذی و دریافت باج انجام می‌دهند.

 پاکسازی ویروس ها ، بدافزار ها و باج افزار در گوشی و کامپیوتر - راهنمای جامع Expert tips to avoid ransomware

۶-۱ رمز گشایی فایل‌های کد شده توسط باج افزار

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از باج افزارها وجود دارد که هرکدام از الگوریتم کدگذاری خاص خود برای قفل کردن فایل‌ها  استفاده می‌کنند.

محققان امنیتی تا به حال موفق به یافتن شیوه مناسب برای رمزگشایی و کد کشایی تعدادی از این باج افزارها شده‌اند و تعدادی نیز سرنخ‌هایی در باره شیوه کد گشایی ارائه داده اند و تعدادی هم هنوز قربانی می‌گیرند بدون هیچ امیدی برای کد گشایی.

شرکت کاسپرسکی شدیدا توصیه می‌کند بجای فکر کردن برای پرداخت باج از ابزارهای مختلف برای حذف باج افزار و کد گشایی اطلاعات خود استفاده کنید.

ابزار ID Ransomware

اکثر باج افزارها بر روی فایل‌هایی که کدگذاری می‌کنند امضای خود را نیز قرار می‌دهند ابزار ID Ransomware وب سایتی است که برای این منظور تدارک دیده شده است فقط کافی است یکی از فایل‌هایی را که بد افزار کدگذاری کرده است را در آن اپلود کنید تا نوع باج افزار را به شما بگوید و سپس در لیستی که تدارک دیده شده نام آن را جستجو کنید تا ببینید که برای باج افزار سیستم شما راه حلی برای کد گشایی ارائه شده است یا نه.

یافتن یک ابزار کد گشایی

حال که می‌دانید با چه باج افزاری طرف هستیدباید تلاش کنید تا ابزار مناسب برای مقابله با تاثیرات آن را پیدا کنید و فایل‌های کد شده را کد گشایی کنید. در لیست زیر چند سایت مطرح در این زمینه قرار داده‌ایم با این توضیح که همه انها انگلیسی هستند همه آنها را تست کنید تا بتوانید بهترین ابزار برای کد گشایی سیستم خود را پیدا کنید.

۷-چگونه تاثیرات مخرب بدافزار ها در آینده را متوقف کنیم

حالا که سیستم شما پاکسازی شده است زمان آن رسیده که جلوی آلوده شدن مجدد سیستم را بگیریم. ابزارهای زیادی مثل آنتی ویروس‌، ضد بدافزار،پاکسازی سیستم،اسکریپت ها،ابزارهای حذف پردازه‌ها و … برای جلوگیری مجدد از آلوده شدن سیستم وجود دارد درادامه همه این ابزارها را برای ایجاد دیوار محکم در مقابل آنها توضیح خواهیم داد.

۷-۱ آنتی ویروس‌ها

برای شروع شما به یک بسته آنتی ویروس نیاز دارید، اگر قبلا آنتی ویروس داشته اید سعی کنید نسخه بهتری نصب کنید، اگر بر روی ویندوز شما Windows Defender وجود دارد می‌توانید با به روز نگاه داشتن آن از خدمات پایه ای یک ویروس کش استفاده کنید. Windows Defender  در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته و احتمالا بهتر هم خواهد شد البته باید توجه کنید که هنوز فاصله زیادی با ویروس‌کش های حرفه ای دارد.

اگر قصد استفاده از یک آنتی ویروس بهتر را دارید ما به شما گزینه های زیر را پیشنهاد می کنیم که البته تعدادی از آنها رایگان و برای تعدادی دیگر باید هزینه بپردازید.

۷-۲ ضد بدافزار ها

در مرحله بعد ما به یک ابزار ضد بدافزار نیاز داریم، البته بازار ابزارهای ضد بدافزار به خوبی آنتی ویروس‌ها نیست و اعتماد به آنها کمی سخت است ما سعی کرده ایم بهترین گزینه های موجود را به شما معرفی کنیم.

۷-۳ ضد باج افزارها

ما برای دستابی به امنیت پایدار در سیستم خود نیاز به یک سیستم امنیتی چند لایه با کارکردهای مختلف و مقابله با انواع حملات داریم، این عبارت نیز صدق می‌کند که داشتن چند نرم‌افزار  امنیتی در کنار هم ممکن است تداخلاتی ایجاد نماید اما به این نکته نیز توجه کنید که قابلیت چند ابزار متفاوت در مقابل حمله یک بدافزار به مراتب بیشتر از یکی است .تمرکز ابزارهای ضد باج‌افزار بر روی پیشگیری است تا درمان آنها این کار را با جلوگیری از نفوذ و تغییرات خرابکارانه آنها انجام می‌دهند.

۷-۴ امنیت در مرورگرهای وب

یکی از بزرگترین نقاط ضعف شما که بیشتر بدافزار ها بر روی آن خیلی حساب ‌می‌کنند اینترنت است، هزاران وب‌سایت آلوده در اینترنت وجود دارد که منتظر ورود شماست به همین خاطر است که می توان گفت مرورگرهای اینترنت یکی از اولین و پرخطرترین راه های ورود بدافزار هاست و به همین دلیل شما باید به امنیت مرورگرهای وب در مقابل بدافزار ها خود توجه ویژه ای داشته باشید.

ابزارهای امنیتی برای مرورگر ها بسته به نوع مرورگر متفاوت است ما سعی کرده ایم بهترین و قوی ترین آنها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید مرورگری مطمئن در مقابل بدافزار ها داشته باشید

  • NoScript : این افزونه فایر فاکس از اجرای اسکریپت ها در پس زمینه جلوگیری می کند علاوه بر آن از واقعه نگاری و clickjacking یا کلیک های خودکار جلوگیری می‌کند
  • uBlock Origin : این افزونه که برای همه مرورگرها قابل استفاده است از ردیابی،clickjacking  و … جلوگیری می‌کند
  • Disconnect : به شما اجازه توقف همه ی ابزارهای ردیابی را می‌دهد
  • Privacy Badger : بلاک کردن کلیه سرورهای ردیابی و تبلیغات مخرب
  • HTTPS Everywhere : اجبار همه وب‌سایت ها به استفاده از HTTPS

نتیجه گیری

به صورت تئوری اکنون سیستم خود را از هر بدافزار ، ویروس و یا باج افزاری پاکسازی کرده اید، علاوه بر آن ابزارهایی برای مقابله با آنها در آینده بر روی سیستم خود نصب کرده اید، همچنین برای جلوگیری از ورود بدافزارها بر روی مرورگر خود ابزارهایی تدارک دیده اید.

اکنون می‌توان گفت که سیستم شما به درجه خوبی از امنیت رسیده است اما یک نکته مهم است و آن اینکه امنیت هیچگاه صد در صدی نیست و شما باید همیشه مراقب باشید و سنجیده عمل کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد