عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir
عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir

Nvidia از تولید کننده پردازنده گرافیکی تا هوش مصنوعی خودرو ها

شرکت Nvidia از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده سخت‌افزار کامپیوتر است و در زمینه تولید پردازنده‌های گرافیکی پیشرو است. در طول تاریخچه این شرکت مشکلاتی اعم از ضررهای بزرگ مالی و همچنین موفقیت‌های مهمی بوده است. در ادامه به معرفی بیشتر این شرکت برتر می‌پردازیم.Nvidia؛ از تولید پردازنده گرافیکی تا هوش‌مصنوعی خودروها

Nvidia یک شرکت پیشگام در فناوری‌های کارت‌های ویدئویی، گرافیکی، ایستگاه‌های کاری، رایانه‌های شخصی، Handheld و… در سرتاسر جهان است.   این شرکت فروشنده اصلی مدارهای مجتمع متناسب برای مادربرد رایانه شخصی، پردازنده‌های گرافیکی، کارت‌های گرافیکی و رسانه و وسایل ارتباطاتی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی مانند Xbox، پلی‌استیشن و دیگر کنسول‌های مشابه است.

تاریخچه Nvidia

در اوایل دهه ۱۹۹۰ بنیانگذاران بر بازار کامپیوتر آن زمان مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که برای پیشرفت در بازار به پردازنده گرافیکی نیاز است. آن‌ها متوجه شدند که کامپیوترهای عمومی توانایی اجرای تمام نیازهای کاربران را ندارد و بازار بازی‌های کامپیوتر در آن دهه رو به رشد بود، اما زیرساخت‌های لازم برای توسعه هرچه بهتر بازی‌ها فراهم نبود. آن سه مهندس به همین دلایل شرکت خود را با تمرکز بر تولید سخت‌افزار تأسیس کردند؛ در ابتدا شرکت نامی نداشت و از عبارت NV مخفف Next Version برای امضای اسناد استفاده می‌شد، اما پس از مدتی برای ثبت قانونی شرکت به اسم نیاز پیدا شد که پس از بررسی نام‌های متعدد به نام Invidia رسیدند که معادل لاتین کلمه Envy به معنای حسادت است.

روند تولیدات شرکت؛ اولین قرارداد بزرگ Nvidia

RIVA TNT اولین محصولی بود که در سال ۱۹۹۸ توسط این شرکت به بازار عرضه شد. این پردازنده گرافیکی، تأیید کننده ظرفیت بالای این شرکت نوظهور برای تولید محصولات باکیفیت بود. یک سال پس از تولید این محصول، جی‌فورس ۲۵۶ با کد نام NV10 را به بازار عرضه شد و رقیبان خود را با فاصله زیادی پشت سر گذاشت که این شروعی کامل برای حضور جدی انویدیا در بازار هدف شد.

اولین قرارداد بزرگی که Invidia داشت، ساخت پردازنده گرافیکی برای Xbox بود که پس از تولید چند محصول موفق توانست در رقابت برای قرارداد ساخت پردازنده گرافیکی کنسول بازی مایکروسافت پیروز شد. در این قرارداد شرکت با مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به عنوان سازنده پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس معرفی شد.

در سال ۲۰۰۰ Nvidia قراردادی برای خرید دارایی‌های معنوی و امتیاز اختراعات شرکت 3dfx امضا کرد؛ این شرکت زمانی رقیب Invidia بود و در میانه دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰ به‌عنوان یکی از پیشتازان فناوری‌های گرافیک 3D شناخته می‌شد و قرارداد تبادل مالکیت‌های فکری نیز در آوریل سال ۲۰۰۲ نهایی شد.

حضور در بازار موبایل و اولین پردازنده چهار هسته‌ای

Tegra 3 ARM یکی از محصولات بلندپروازانه این شرکت در بازار تجهیزات همراه بود که این SoC در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۱ معرفی شد و شرکت ادعا کرد که محصول معرفی شده اولین پردازنده چهار هسته‌ای موبایل است. دو سال بعد از آن نسخه پیشرفته‌تری توسط همین شرکت و با نام Tegra 4 عرضه شد که اولین محصول که از این پردازنده استفاده می‌کرد تبلت مخصوص همین شرکت با نام Nvidia شیلد تبلتی اندرویدی با تمرکز بر نیازهای بازی موبایل بود.

ضررهای بزرگ مالی Nvidia

جولای سال ۲۰۰۸ این شرکت با یکی از ضررهای مالی بزرگ همراه بود و با افت درآمد ۲۰۰ میلیونی در درآمد سه‌ماهه اول خود روبرو شد. دلیل این ضرر گزارش‌های خرابی چیپست‌ها و پردازنده‌های گرافیکی تولیدی آن‌ها بود. گزارش‌های منتشر شده در آن سال اشتباهات فرآیند تولید را دلیل خرابی محصولات عنوان کرده بود؛ البته این شرکت هیچ‌گاه نام و مدل محصولات معیوب را منتشر نکرد.

ورود Nvidia به عرصه خودروی هوشمند

این شرکت در سال ۲۰۱۶ در زمینه تولید تجهیزات نمایشی و سرگرمی خودرو با Luxgen همکاری کرد و دیگر همکاری آن با غول خودروسازی جهان یعنی تویوتا بود. طبق قراردادی که بین این دو شرکت امضا شده بود، پلتفرم هوش مصنوعی Invidia با نام Drive PX-series در خودروهای خودران تویوتا نصب می‌شد. این پلتفرم هوشمند توجه چینی‌ها را نیز جلب کرد و باعث شد تا موتور جستجوی چینی بایدو با شرکت قراردادی را امضا و طبق آن در زمینه‌های متعدد هوش مصنوعی، رایانش ابری و خودروهای خودران با انویدیا همکاری می‌کرد.

محصولات شرکت Nvidia

این شرکت بازه وسیعی از پردازنده‌های گرافیکی، تجهیزات ارتباط بی‌سیم، پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خودروهای هوشمند را تولید می‌کند. در ادامه می‌توانید دسته‌بندی محصولات انویدیا را مشاهده نمائید:

  • GeForce: پردازنده‌های گرافیکی با کاربری معمولی
  • Quadro: محصولاتی با تمرکز بر طراحی و تولید حرفه‌ای به کمک کامپیوتر (CAD)
  • NVS: پردازنده گرافیکی مخصوص کاربری‌های تجاری با چند نمایشگر
  • Tegra: سیستم روی چیپ مخصوص دستگاه‌های همراه
  • Tesla: پردازنده‌های گرافیکی با کاربری عمومی به منظور تولید تصاویر گرافیکی حرفه‌ای در زمینه‌های علمی و حرفه‌ای
  • nForce: چیپست مادربرد مخصوص پردازنده‌های سلرون، پنتیوم و Core 2 شرکت اینتل که برای پردازنده‌های Duron و Athlon شرکت AMD نیز کاربرد دارد.
  • Nvidia Grid: مجموعه‌ای از خدمات و سخت‌افزار لازم برای ساخت محصولات مجازی سازی گرافیکی
  • Nvidia shield: مجموعه‌ای از سخت‌افزار گیمینگ شامل شیلد پورتابل، تبلت شیلد و تلویزیون شیلد.
  • Nvidia Drive: محصولات مخصوص خودروهای هوشمند
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد