عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir
عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir

چرا وبسایت به SSL نیاز دارد؟

امنیت یکی از دغدغه‌های هر کسب و کاری به خصوص در دنیای اینترنت است. یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که باید برای امنیت وب‌سایت انجام دهید خرید گواهینامه SSL است. در ادامه با ما همراه باشید.  

 

گواهینامه SSL چیست و چگونه باعث امنیت وب سایت می شود؟

راه‌های متعددی برای اطمینان حاصل کردن از امنیت اینترنتی وجود دارد. ساده‌ترین راه برای چک کردن امنیت یک سایت نگاه کردن به آدرس آن است. آیا آدرس این سایت با https شروع می‌شود یا http؟ آیا کنار نام سایت یک قفل سبز رنگ وجود دارد؟  قفل سبز رنگ و حرف s در انتهای https نشان گر این است که این سایت از گواهی SSL استفاده می‌کند. طبق گفته‌های جدید گوگل سایت‌های دارای گواهی SSL اولویت بیشتری برای رتبه گیری دارند. از طرفی سایت‌های فاقد این گواهی از نظر مرورگرهای معروف و مشهور مثل گوگل کروم، فایرفاکس و اپرا به عنوان سایت ناامن شناسایی می‌شوند. SSL مخفف کلمات Secure Socket Layer است. این فناوری که از سال ۲۰۰۰ مطرح گردید، دو کار مهم انجام می‌دهد که در نتیجه آن دست هکرها از این اطلاعات کوتاه می‌شود.

ssl چیست؟


1- محافظت از اطلاعاتی که بین مرورگر  و کاربر رد و بدل می شود.

 زمانی که درخواست کاربر از سمت مرورگر به سمت سرور ارائه می‌شود SSL بسته اطلاعاتی جابجا شده بین مرورگر و سرور را رمزنگاری می‌کند که باعث افزایش امنیت آن می‌شود. به زبان ساده‌تر کاری که SSL انجام می‌دهد رمزنگاری بسته اطلاعاتی در مبدأ و سپس رمزگشایی آن در مقصد است با این روش یک لینک رمزنگاری شده بین مرورگر و سرور ایجاد خواهد شد.


2- تایید هویت صاحبین وبسایت

برای ثبت گواهی SSL شخص ملزم به ارائه اطلاعات صحیح و شخصی خود است. در برخی دیگر از انواع این گواهینامه (که در ادامه توضیح داده شده است) برای دریافت این گواهی نیاز به ترجمه و ارائه مدارک شرکت می‌باشد. در گذشته فقط وب‌سایت‌های فروشگاهی و یا درگاه‌های بانکی از گواهینامه SSL استفاده می‌کردند. اما امروزه با قوانین سختگیرانه در مورد حریم خصوصی کاربران، تمامی وبسایت‌ها ملزم به نصب و استفاده از این گواهی شده‌اند.


انواع گواهینامه SSL

به طور کلی سه نوع گواهینامه SSL وجود دارد:

  1. DV SSL certificate (اعتبار سنجی دامنه)
  2. OV SSL certificate (اعتبار سنجی شرکت/سازمان)
  3. EV SSL certificate (اعتبار سنجی پیشرفته)


1. گواهینامه Domain validated (DV SSL)

ساده‌ترین نوع از گواهی SSL که در آن وضعیت شخص صاحب دامنه بررسی و تایید می‌شود. در این مدل هویت سازمان و یا شرکت بررسی نمی‌شود. یک قفل سبز رنگ در کنار آدرس سایز سایت ظاهر خواهد شد و آدرس از http به https تغییر خواهد کرد.


2. گواهینامه Organizationally validated (OV SSL)

این سطح از گواهینامه SSL برای فرد یا شخص صادر نخواهد شد. برای دریافت این گواهینامه OV SSL باید شرکت ثبت شده داشته باشید و مدارک ثبت شرکت را ترجمه کرده و به کارگزار ارائه دهید. یکی از تفاوت‌های OV SSL با گواهی DV SSL ارائه بیمه از طرف صادر کننده گواهینامه است که ارزش زیادی دارد.


3. گواهینامه Extended validation (EV SSL)

قطعا تا کنون وبسایت‌هایی را مشاهده نموده‌اید که آدرس آنها در نوار مرورگر سبز رنگ شده و نام شرکت در آن ثبت شده است؛ این درواقع همان گواهینامه EV SSL است. در این نوع از گواهینامه‌ها علاوه بر بررسی مدارک شرکت کارهای دیگری نیز وجود دارد که باید انجام شود. سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ همه از این نوع SSL استفاده می‌کنند.

درست است که قیمت این گواهینامه کمی زیاد است اما آن‌ها با نصب گواهینامه EV SSL بزرگ بودن خود را نشان می‌دهند و اثبات می‌کنند که اهمیت خاصی برای حریم خصوصی کاربرانشان در نظر دارند. تا اینجا باید متوجه شده باشید که SSL چیست و انواع آن را نیز شناخته باشید. در ادامه به موضوعات دیگری در مورد این گواهینامه امنیتی خواهیم پرداخت.

انواع گواهی دیجیتال SSL - وبمسترفا


چگونه بفهمیم یک سایت دارای گواهینامه SSL است؟

حال که دانستید گواهی SSL چیست و با انواع آن آشنا شدید، بهتر است نحوه تشخیص اینکه یک سایت از گواهینامه SSL استفاده میکند یا خیر را نیز بلد باشید. این موضوع به سادگی و با بررسی نوار بالای مرورگر قابل انجام است. در صورتی که قبل از آدرس سایت عبارت “https” نوشته شده باشد به معنی این است که سایت امن است و از SSL استفاده میکند. در غیر این صورت پیشوند آدرس با عبارت “http” نوشته شده است. همچنین در صورتی که سایت از SSL استفاده کند قفلی قبل از آدرس سایت وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید جزئیات اطلاعات گواهی SSL سایت را مشاده کنید.


چرا باید گواهی SSL را خریداری و نصب کنم ؟

اساساً، هر سایتی امروز نیازمند استفاده از گواهی SSL است. امروزه نصب گواهینامه SSL از واجبات داشتن یک وبسایت است. به عنوان صاحب و با مدیر یک وبسایت و کسب و کار اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، سایت‌هایی که آدرسشان با HTTPS شروع می شود همیشه در رتبه‌های بالاتری هستند.

نکته دوم؛ اگر یک کاربر به سایت شما وارد شده و شما فاقد گواهی SSL باشید، سایت شما به عنوان یک وبسایت نا امن در ذهن وی حک خواهد شد که می‌تواند توجه و اعتماد کاربر را به شدت کاهش دهد.

نکته بسیار مهم دیگر، Google بارها اعلام کرده سایت‌های دارای گواهینامه SSL می‌باشند، برای وی امن محسوب می‌شوند. لذا داشتن SSL به طور مستقیم بر سئوی سایت شما تاثیر خواهد داشت.


خطای اتصال SSL چیست ؟

خطاهای اتصال SSL در سمت کاربر اتفاق می‌افتد. اگر می‎خواهید به یک وب سایت دسترسی پیدا کنید و خطای اتصال SSL رخ داده است، به این دلیل است که وب سایت در حال حاضر برخی از مشکلات امنیتی را تجربه می‌کند. در بیشتر موارد، معمولاً می‌توانید به سایت دسترسی داشته باشید، اما فقط بدانید که سایت به اندازه کامل امن نیست. خطاهای امنیتی و اتصال انواع متفاوتی دارند که قابل نمایش است. این خطاها معمولاً با توجه به مرورگری که شما استفاده می‌کنید و نوع خطای امنیتی سایت که تغییر می‌کند متفاوت خواهد بود.

بعضی مواقع به این دلیل است که گواهی SSL نصب نشده است؛ شاید از یک گواهی منقضی شده استفاده می‌کند و یا کدهای امنیتی منسوخ در سایت وجود دارد. پیام های خطا ممکن است کمی ترسناک به نظر برسند، اما ظاهر شدن این خطاها به این معنا نیست که سایت مشکوک است یا سعی در سرقت اطلاعات شما دارد. اگر سایت شما در حال حاضر دارای خطاهای امنیتی SSL است، شما باید بلافاصله آنها را برطرف کنید زیرا ممکن است رتبه و حتی کاربران خود را از دست بدهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد