عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir
عصر اطلاعات age information

عصر اطلاعات age information

آپدیت نود 32/آپدیت ایست اسمارت/نرم افزار/مشکلات رایانه ای گلچین asre-info.ir

نرخ تبدیل چیست؟

اگر با مفهوم نرخ تبدیل، روش‌های بهینه‌سازی آن و دیگر نکات مهمش آشنایی ندارید، حتماً این مقاله را بخوانید و با ما همراه باشید.  

هر وب‌سایت و کسب و کار، یک یا چند هدف مختلف دارد. مثلاً مغازه شما هدف اصلی‌اش این است که مخاطب بعد از ورود به آن، یک محصول را خریداری کند. هدف اصلی سایت دیجی کالا هم دقیقاْ همین فروش محصول است. همینطور بعضی از وب سایت‌ها مثل «سایت پرتال» که در زمینه ارائه خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی فعالیت می‌کند، در کنار فروش محصول یک هدف مهم دیگر هم دارد: دریافت اطلاعات مخاطب برای ایجاد رابطه صمیمی‌تر و بازاریابی محصول.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام می‌دهند.

مثلا اگر در ماه از میان 1000 نفر مخاطب وب سایتتان، 100 نفرشان محصول یا محصولات مورد نظر شما را خریداری کنند، نرخ تبدیل سایتتان 10 درصد است. یا در مثال دیگر: اگر از بین 5 هزار نفری که ماهانه به سایت پرتال سر می‌زنند؛ 500 نفر برای دریافت جزوه‌های راهنما، کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و... شماره تماسشان را در اختیار این وب سایت قرار دهند، نرخ تبدیل پرتال هم 10 درصد است.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چرا اهمیت بالایی دارد؟ - وب رمز


بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست؟

CRO یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion rate optimization) به کارها و فعالیت‌های مختلفی اشاره دارد که باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می‌شود. مثلاً اگر ما همین حالا دکمه‌ای در منو سایت نوین ایجاد کنیم که روی آن عبارت «آموزش تولید محتوا» نوشته شده و وجود این دکمه باعث شود که افراد بیشتری دوره تولید محتوای سایتمان را بخرند، یک قدم در مسیر بهینه سازی نرخ تبدیل انجام برداشته‌ایم.


چرا باید بهینه‌سازی نرخ تبدیل را جدی بگیرید؟

شاید خیلی از مخاطبان مطلب با خواندن داستان بالا به خوبی متوجه اهمیت نرخ تبدیل و بهینه‌سازی آن در سایت شده باشند. اما مطمئناً هستند عزیزانی که هنوز هم شک دارند که آیا باید برای این موضوع زمانی صرف کنم یا نه. با توجه به همین موضوع، در ادامه می‌خواهم با اشاره به نکاتی، اهمیت نرخ تبدیل را بیشتر از قبل به شما یادآوری کنم:

1 - همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد

مهم نیست که در حال حاضر وب‌سایت‌تان چقدر خوب طراحی شده یا این که چند درصد از بازدیدکنندگانتان به مشتری تبدیل می‌شوند، باید به این نکته توجه کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. پس اگر اوضاع بر وفق مراد است، به شرایط فعلی وب‌سایت‌تان مغرور نشوید و اگر نیست، هرچه زودتر به فکر تغییر وضعیت نابسامان وب‌سایت خود باشد.

2 - تبلیغات پولی بسیار گرانقیمت و فضای آن به شدت رقابتی است

خیلی‌ها به جای اینکه به بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایتشان توجه کنند، سعی می‌کنند با افزایش بازدیدکنندگان از طریق سئو، تبلیغات و... سودشان را افزایش بدهند. در حالی که CRO کمک می‌کند با کمترین هزینه‌ها، از همان تعداد بازدید فعلی سود بیشتری به دست بیاورید. فکر می‌کنم رسیدن به سود بیشتر با کمی کار فنی و کم‌هزینه، لذت‌بخش‌تر از صرف هزینه‌های سنگین برای بازخورد مقطعی باشد.


3 - CRO هزینه‌های جذب مشتری را کاهش می‌دهد

تصور کنید شما برای تبلیغات سایتتان سالانه 20 میلیون تومان هزینه کرده و 10 میلیون تومان سود خالص به دست می‌آورید. حالا اگر وب سایت شما از نظر نرخ تبدیل بهینه شده باشد، این 10 میلیون سود تبلیغات هم به شدت رشد پیدا می‌کند. این یعنی هزینه‌های جذب مشتری و تبلیغات را با کمترین هزینه کاهش داده‌اید.


4 - حالا شما پول بیشتری دارید تا برای جذب مخاطب صرف کنید

این سناریوی فرضی را در نظر بگیرید:

شما صاحب یک کسب‌وکار فروش نرم‌افزار هستید. پیش از انجام CRO برای وب‌سایت‌تان، می‌توانستید ۵% افراد را به ثبت‌نام ترغیب کنید که این به معنیِ درآمد ماهانه‌‌ ۵۰ هزار تومان از هر نفر بوده است. به این ترتیب شما ماهانه از هر ۱۰۰۰ نفر بازدید کننده ۵۰ مشتری جدید کسب می‌کردید و از این ۵۰ نفر نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد به دست می‌آوردید. حال فرض کنید بهینه سازی نرخ تبدیل را انجام داده‌اید و این نرخ را از ۵% به ۷.۵% افزایش داده‌اید. با این نرخ تبدیل، هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده به معنای ۷۵ مشتری جدید و فروش ماهانه‌ی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) چیست | Digital  transformation, Business strategy, Digital marketing


عوامل موثر در نرخ تبدیل یا Conversion Rate :

  • فراخوان عمل یا Call To Action
  • ظاهر گرافیکی (UI)
  • تجربه کاربری
  • اعتمادسازی
  • محتوا
  • تایید اجتماعی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد